Počasí dnes9 °C, zítra13 °C
Čtvrtek 25. dubna 2024  |  Svátek má Marek
Bez reklam

Studie dopadů stavby gigafactory v Líních u Plzně nakonec nebude, kraj počká na verdikt Volkswagenu

Radní Plzeňského kraje měli na svém jednání schválit veřejnou zakázku na studii dopadů zvažované továrny na výrobu baterií do elektromobilů. Jaké bude mít stavba vliv na život v okolních obcích, dopravu nebo životní prostředí? Na to se odpovědí jen tak nedočkáme. Vedení kraje totiž nakonec rozhodlo, že studii zadá až podle toho, jak se německá automobilka rozhodne. Hejtman také argumentoval tím, že kraj neobdržel potřebné podklady, aby taková studie vůbec mohla vzniknout.

FOTO: Stovky lidí přišly podpořit piloty z Líní, odmítají likvidaci unikátního letiště kvůli stavbě gigafactory

Davy lidí z celé republiky dnes přijely podpořit plzeňské piloty, kteří se snaží bojovat za záchranu unikátního letiště. To by mělo ustoupit továrně Volkswagenu, jež by tam chtěla vyrábět komponenty do baterií pro elektroauta. Protest svolal...

Podle hejtmana Rudolfa Špotáka (Piráti) neobdržel kraj od ministerstva průmyslu a agentury CzechInvest vstupní parametry, které výstavba gigafactory zahrnuje. Chybí data o tom, jak fakticky bude výroba vypadat, jaké budou vodní a energetické zdroje a dopravní linie. Dopadovou studii za několik milionů korun by pak mělo uhradit ministerstvo. Jestli se něčeho takového starostové obcí v okolí letiště dočkají bude jasno do konce roku, kdy se má Volkswagen definitivně rozhodnout. V užším výběru je ještě Maďarsko a Polsko. 

 „Rozumím tomu, že ministerstvo průmyslu nebude investovat do studie, když strategická průmyslová zóna pro gigafactory v ČR nebude," podotkl Špoták.

O průmyslové zóně na letišti v Líních bude rozhodovat státní podnik Diamo, kraj je mimo hru

Na záložním armádním letišti v Líních u Plzně panuje čilý provoz, ohrozit jej ale může plánovaná průmyslová zóna, jejíž součástí by měla mít diskutovaná továrna na výrobu baterií do elektroaut. Drtivá většina pozemků patří ministerstvu obrany,...

Premiér Petr Fiala (ODS) již dříve prohlásil, že považuje investici německé automobilky za klíčovou a že se bude vláda snažit udělat maximum, aby si zahraniční gigant vybral právě lokalitu v Líních.

„Pokud Volkswagen řekne Líním 'ano', zadá kraj studii. To samé se týká nutné změny zásad územního rozvoje. Změnu předložíme pouze v případě, pokud Volkswagen a následně vláda legislativními kroky řekne, že průmyslový areál budovat budou," uvedl hejtman.

Pokud se Volkswagen rozhodne pro Líně, nebude studie zásadním materiálem. Kraj i okolní obce budou mít podle něj stále dostatek možností investici ovlivňovat různými povolovacími procesy. „Pořád je tu EIA, možná SEA. Majitel je sice zčásti stát, ale obce drží hlavní hlavní prst na spoušti. Pokud nebude dohoda s obcemi, tak projekt nebude," konstatoval náměstek hejtmana Josef Bernard (STAN). V ČR jsou podle něj dostatečně robustní zákony a systémy na to, "aby se všechno dělalo lege artis". „Aby někdo nezneužíval toho, že sem jde takhle dominantní výrobce," ujišťuje náměstek.

Dočkají se piloti adekvátní náhrady?

Podle Bernarda, který stavbu gigafactory otevřeně podporuje, zadá kraj ještě vyhledávací studii na vybudování náhradního letiště pro desítky leteckých škol a klubů, 70 strojů a zhruba 500 pilotů, kteří na záložním armádním letišti v Líních působí. „Bylo by to letiště modernější. Dnes se tam nesmí ani létat v noci," řekl Bernard. Náhradní letiště by podle vedení kraje muselo vzniknout v rozumné dojezdové vzdálenosti do 30 až 50 kilometrů od Líní. Možná se to umístění pro ně zlepší, dodal Bernard.

Bylo by krátkozraké se letiště v Líních vzdát, armáda už víc ořezat nejde, říká bezpečnostní expert a pilot Mikulecký

Debaty okolo osudu letiště v Líních u Plzně stále neutichají a velké emoce vzbudilo i rozhodnutí vlády, že podpoří projekt pro výstavbu továrny na výrobu baterií do elektroaut. Takzvaná gigafactory podle zástupců automobilky nemůže existovat...

Piloti se na toto řešení dívají docela skepticky. Náhradní hangár by dle nich musel být aspoň 30 metrů široký a půl kilometrů dlouhý. Nikdo s nimi ale nic takového neprojednával. Naopak argumentují, že lze najít řešení, aby případná továrna existovala v symbióze spolu s unikátním letištěm. To má jako jediné v Plzeňském kraji zpevněnou přistávací dráhu, což umožňuje jeho celoroční provoz. Jen loni tam evidovali bezmála 20 tisíc pohybů letadel. Ve srovnání s podobnými letišti jsou Líně na pátém místě, co do počtu vzletů a přistání.

„Ale nikdy jsem neviděl napsáno to, jak hanebně se k němu armáda celou dobu chovala. Žádná investice tam nešla, za celou dobu nebyli schopni scelit pozemky, ani na hlavní, ani na náhradní dráze. Propachtovali to na 90 let, z toho uteklo 20 let a je z toho soudní spor," připomněl Bernard. Téměř 400hektarová plocha se podle něj téměř za 30 let zdevastovala.

FOTO: Stovky lidí přišly podpořit piloty z Líní, odmítají likvidaci unikátního letiště kvůli stavbě gigafactory

Davy lidí z celé republiky dnes přijely podpořit plzeňské piloty, kteří se snaží bojovat za záchranu unikátního letiště. To by mělo ustoupit továrně Volkswagenu, jež by tam chtěla vyrábět komponenty do baterií pro elektroauta. Protest svolal...

Na zářijovém jednání zastupitelstva také strašil, že zachování letiště znamená, že obyvatelé okolních obcí budou nuceti trpět rámus ze stíhaček. „Zdá se mi, že někteří kolegové dělají hodně proto, abychom se tu dočkali plnohodnotného vojenského letiště. Já jen připomínám, že obce vedly léta boj za to, aby tam MiGy nepřistávaly. Gripeny nebo F-35 nemají tlumiče a já jen upozorňuju, že děláte hodně proto, abychom tu to plnohodnotné letiště opět měli,“ vytáhl tehdy náměstek Bernard.

Případná výstavba gigafactory na 185 hektarech by mohla začít ve třetím čtvrtletí roku 2024 a továrna by mohla vyrábět v roce 2027. Počítá se s postupným vytvořením více než 4000 kvalifikovaných pracovních míst, uvedl člen představenstva Škody Auto Martin Jahn. Hodnota továrny má být 120 miliard korun. Proti výstavbě fabriky se staví obyvatelé okolních obcí, piloti, provozovatelé leteckých škol i dalších firem působících na letišti, kteří na ploše už dvakrát ve velkém protestovali.

Hodnocení článku je 60 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Jakub Taussik

Štítky Letiště Líně, gigafactory, továrna na výrobu elektrobaterií, Rudolf Špoták, Josef Bernard, studie dopadů

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Studie dopadů stavby gigafactory v Líních u Plzně nakonec nebude, kraj počká na verdikt Volkswagenu  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.