Počasí dnes14 °C, zítra19 °C
Čtvrtek 28. března 2024  |  Svátek má Soňa
Bez reklam

Hejtmanství přiznalo, že studie ohledně gigafactory nebude hotová včas, Volkswagen se ale rozhodne i bez ní

Jaké dopady bude mít stavba gigafactory na okolní obce? Jaká bude zátěž na životní prostředí a jak ovlivní život lidí v bezprostředním okolí? To jsou otázky, které má zodpovědět dopadová studie, kterou má za úkol zhotovit Plzeňský kraj. Po jejím zpracování volali starostové několik měsíců. Náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN) včera připustil, že dokument nestihnou připravit včas. Automobilka Volkswagen se má přitom pro stavbu rozhodnout do konce roku.

Volkswagen, do kterého patří i česká Škoda Auto, by měl o lokalitě pro gigafactory rozhodnout mezi Českem, Maďarskem a Polskem do konce letošního roku. To ale znamená, že v listopadu by měl od české strany získat garantovaný příslib vyřešení nezbytných podmínek. Mezi ty patří změna územního plánu, vybudování zdrojů vody a energie nebo silničního přivaděče.

Dotčených pět obcí, které stavba gigafactory bezprostředně ovlivní, zastupuje Martin Sobotka (Aktivní Dobřany). Jako starosta Dobřan naší redakci už dříve popsal, jak probíhala první jednání ohledně stavby továrny na výrobu baterií do elektroaut. Zmínil například, že zástupci obcí už v květnu navrhli Plzeňskému kraji, aby nechal zpracovat studii, která by jasně odpověděla na jejich otázky a určila, jestli má takový projekt vůbec smysl. Nic se ale nedělo.

O dokumentu se znovu mluvilo až 21. října, kdy ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) slíbilo, že studii nechá zpracovat. Slib ministr Jozef Síkela (STAN) zopakoval na včerejší debatě, kterou pořádala Hospodářská komora ČR. Přítomným potvrdil, že ministerstvo studii zaplatí. Náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN) ale uvedl, že kvalifikovaná analýza dopadů, kterou bude nutné projednávat s obcemi, bude trvat měsíce. Určitě se podle něj nestihne zpracovat do konce letošního roku, dokdy se má Volkswagen jako investor rozhodnout, kterou lokalitu pro stavbu gigafactory zvolí.

„Pro investora není studie podmínkou, aby se rozhodl. Klíčová jsou usnesení vlády,“ přiznal pro deník Právo koordinátor projektu za ministerstvo průmyslu a obchodu Hynek Brom.

Starostové se obávají, že dojde k vyvlastnění pozemků

Gigafactory by se mohla začít stavět koncem roku 2024 s tím, že výroba článků do baterií by začala v roce 2027. Do roku 2032 by měla podle včerejší prezentace starostům, firmám, leteckých školám a veřejnosti zaměstnat až 5000 lidí, z toho více než polovina by se měla přesunout ze Škody Auto.

Obce, firmy a piloti tvrdili, že místní pracovní trh je vyčerpán, že investice není projednána a nejsou předloženy její parametry. Rušení funkčního záložního armádního letiště je podle nich nesmysl, zejména v době války na Ukrajině.

Síkela znovu zopakoval, že MPO bude s obcemi intenzivně jednat. Pokud by projekt zasáhl také do obecních pozemků, tak stát nabídne takové řešení, aby obce byly nakonec spokojené s tím, že státu pozemky prodají, řekl. Toto vyjádření ale přítomné starosty pobouřilo. „Vyvlastnění má každý stát ve své legislativě. Ale nazval jsem to krajním řešením, tomu se chceme za veškerých okolností vyhnout. Je to nástroj, který použijete pouze ve stavu nouze," ubezpečoval je Síkela.

Petr Fiala: Gigafactory je projekt zásadního významu, projevujeme maximální úsilí, abychom ho získali

Jako obrovskou příležitost označil premiér Petr Fiala (ODS) stavbu gigafactory v Líních u Plzně. Volkswagen se má definitivně rozhodnout do konce roku. Předseda vlády rovněž uvedl, že se sešel se zástupci Plzeňského kraje a města Plzně. Prvním...

 

Starostové ovšem mají jiné zkušenosti. „Svědkem jednání mezi vládou a Volkswagenem byl i zástupce dotčených obcí, starosta Dobřan. Viděl námluvy a divil se tomu, co vše se dá slíbit. Slyšel často opakovat anglicky výraz pro vyvlastnění. Na přímý dotaz, co obce, zopakoval, že zatím je daleko více otázek než odpovědi. Načež se vláda slíbila upsal k závazku, že pozemky zajistí. Jak?“ podivují se zástupce pěti dotčených obcí.

„Letiště Líně nám nabídl stát.“

V prezentaci bylo dále uvedeno, že Líně jako jediné nabízejí dostatečnou velikost, Volkswagenu je nabídl stát a mají logisticky jedinečnou polohu. „My jsme si to nevybrali. Bohužel není jiné místo v ČR," prohlásil člen představenstva Škody Auto Martin Jahn.

Piloti protestovali před německou ambasádou proti rušení letiště Líně, mělo by ustoupit stavbě gigafactory

Zhruba dvě desítky zástupců aeroklubů a leteckých škol z letiště Líně u Plzně se sešly před německým velvyslanectvím v Praze, aby vyjádřily svůj nesouhlas proti výstavbě továrny na výrobu baterií do elektroaut. Zástupci automobilky již dříve...

 

Podle něj nejsou v ČR už téměř 20 let připravované průmyslové zóny. Šéf představenstva plzeňské teplárny považuje za nesmyslné začít stavět v roce 2024. „Spalovnu odpadu jsme v součinnosti s krajem a městem připravovali osm let“, dodal.

MPO, Škoda Auto a Hospodářská komora ČR shodně uvedly, že možná výstavba továrny na baterie do elektroaut na letišti v Líních u Plzně by zásadně pomohla ekonomické budoucnosti ČR. „Je to investice do budoucnosti automobilového průmyslu. Výroba je vysoce automatizovaná a velice efektivní. Pracují tam jen vysoce kvalifikovaní zaměstnanci. Představa, že tam bude nekvalifikovaný agenturní personál, je naprosto mylná," ubezpečoval Jahn.

Vláda musí podle Jahna Volkswagenu garantovat veřejné pobídky a připravenou průmyslovou zónu. Automobilka požaduje 200hektarovou plochu pro sebe a jednoho hlavního dodavatele. „Dřívější požadavky na rozlohu byly větší, protože se počítalo i dalšími subdodavateli. Od toho jsem upustili, protože byl zájem tuto zónu zmenšit," dodal.

Čtete také:

Hodnocení článku je 60 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Michal Krechowski

Štítky gigafactory, továrna na výrobu elektrobaterií, průmyslový park, letiště líně, Jozef Síkela, Pavel Čížek, dopadová studie, Volkswagen, Starostové a nezávislí, ŠKODA AUTO a.s., Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky, Česko, Plzeňský kraj, pozemek

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Hejtmanství přiznalo, že studie ohledně gigafactory nebude hotová včas, Volkswagen se ale rozhodne i bez ní  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.